Edwin Donders

Communicatie en de generatiekloof

De wijze van communiceren is in een rap tempo aan het veranderen. Maar veranderen onze bedrijven wel voldoende mee? Heeft het bedrijfsleven wel in de gaten hoe de aankomende generatie van 15 tot 18 jarigen communicatie ziet en gebruikt? En: welke impact heeft deze nieuwe generatie op de wijze waarop in de nabije toekomst wordt gecommuniceerd?

De komende generatie werknemers – generatie Z – denkt heel anders over communiceren. De smartphone is een onmisbaar onderdeel van hun werk. De huidige werknemer kan echter niet zonder vaste telefoon, printers, pen en papier. Zie hier de generatiekloof. Wij communiceren nog met papier, e-mail, een telefoongesprek en een face-to-face afspraak. 97% van de tieners gebruikt social media, video en chat apps als hun belangrijkste en wellicht enige manier van communiceren. Een telefoongesprek is zelfs eigenlijk alleen maar irritant en weinig efficiënt.

De jeugd verandert onze wijze van zakendoen, of we nu willen of niet. Maar zelfs de huidige werknemers vinden in bijna 60 procent van de gevallen, dat de IT op het werk niet voldoet aan de eisen om efficiënt te kunnen werken. Hierdoor gaan werknemers zoeken naar alternatieve oplossingen en creëren zo een eigen werkwijze, waar de systeembeheerder nauwelijks tot geen grip meer op heeft. Gebruik van eigen smartphones, chat applicaties en videogesprekken, maar ook opslagsystemen als Dropbox, One Drive en Google Drive worden steeds vaker toegepast.

Veel bedrijven hebben hier ook geen policy voor of zelfs geen zicht op hoe en door wie, welke apps in het bedrijf gebruikt worden. Dit leidt gelijk tot allerlei veiligheidsissues. Bedrijven zouden er dan ook goed aan doen om aandacht te besteden aan de wensen van hun medewerkers en hier een beheersbare bedrijfspolicy voor op in te richten. Het simpel verbieden van dergelijke werkwijze en applicaties is geen verstandige optie. Werknemers zullen toch gaan zoeken naar wegen die voor hen een betere efficiëntie opleveren. Het bedrijf doet zich ook tekort door dergelijke ontwikkelingen te negeren of te blokkeren.

Niet alleen biedt “de nieuwe manier van werken” veel mogelijkheden, maar de nieuwe generatie werknemers selecteert ook steeds meer een baan op basis van twee belangrijke criteria; 1) voldoet de aanwezige technologie aan de wensen van de werknemer en 2) wat is de balans tussen privé en werk. Het traditionele beeld van de meeste bedrijven en de bijhorende vaste werkplek, desktopcomputer, serverpark in het bedrijf, vaste telefoons en zelfs faxapparaten past niet in het denkbeeld van de nieuwe Z-generatie. De jeugd weet zich dan ook geen raad met deze verouderde technologie. De flexibele apps voor alle toepassingen en de mobiele, “werken kan overal” mentaliteit blijkt een betere en efficiëntere manier van werken.

Niet alleen de techniek en de mogelijkheden om anders en efficiënter te werken veranderd in een duizelingwekkend tempo. Met name de acceptatie van deze nieuwe mogelijkheden door een nieuwe generatie werknemers, ligt ook vele malen hoger dan in welke decennia dan ook.

Wil je weten hoe jouw bedrijf klaargestoomd kan worden voor deze nieuwe generatie? Bekijk de mogelijkheden van het werken in de cloud, telefonie-oplossingen die meegroeien met uw bedrijf of het opzetten van een beheersbare bedrijfspolicy, voor een veilige opslag van uw bedrijfsgegevens. Lees meer op www.global-e.nl