René van Seeters

Ergonomie binnen handbereik

De meeste van ons hebben het wel eens ervaren.. kramp in je handen of nek na een lange dag werken achter een PC. Buiten dat dit simpelweg een vervelend gevoel geeft kan het na langere periodes lijden tot bijv. hevige nekklachten of zelfs RSI (Repetitive Strain Injury).


Nu zijn er gelukkig voldoende hulpmiddelen beschikbaar, die kunnen bijdragen aan een goede en gezonde houding wanneer er gewerkt wordt met een computer of laptop.

Om te beginnen zijn er een aantal tips welke door iedereen simpel zijn uit te voeren en waardoor je al direct een betere houding hebt, tijdens het werken op een PC.

  • Zorg ervoor dat je bureaustoel op de juiste hoogte ingesteld staat en dat de armsteunen zo ingesteld zijn, dat je armen vlak liggen vanaf de arm steun naar het bureau en je schouders ontspannen zijn.
  • Ga recht voor de computer monitor zitten.
  • Zorg voor voldoende afwisseling in de werkzaamheden. Strek regelmatig even de benen of maak bijvoorbeeld elke twee uur een korte wandeling naar het koffieapparaat.

Naast deze simpele tips kun je ook gebruik maken van bijv. een ergonomisch toetsenbord of een ergonomische muis.

In het geval van een ergonomische muis kun je bijv. een muis met een zogeheten TrackBall gebruiken waardoor je de cursor beweegt d.m.v. bewegingen met je duim en dus niet vanuit je pols. Ook zijn er speciale muizen welke gevormd zijn naar de vorm van je hand, zodat je een neutrale ligging van de hand bereikt.

Al met al zijn er dus voldoende tips en hulpmiddelen beschikbaar om die vervelende nek, schouder en RSI klachten te voorkomen. Doe er je voordeel mee!