Global-e

Invloed van omgevingsgeluid en de voordelen van zakelijke headsets

Jouw concentratie en de geluidskwaliteit van gesprekken zijn essentieel om prettig te kunnen (samen)werken vanuit waar dan ook. Ook voor de gesprekspartner. Hier geven we je informatie over de invloed van verschillende omgevingsgeluiden en de voordelen van zakelijke headsets om te (video) bellen. Ken jij deze al? Ik hoor je denken, je kunt toch prima bellen met een consumenten headset? Dat is niet helemaal waar, aangezien deze zijn bedoeld om muziek te beluisteren.

De invloed van omgevingsgeluid                                                                                                          Vaak vinden we het moeilijk om ons te concentreren en productief te werken wanneer luidruchtige afleiding aanwezig is. Wanneer je in gesprek bent kan achtergrondgeluid vaak worden doorgegeven aan de ontvanger van de oproep. Dit kan zeer storend zijn voor zowel beller als ontvanger, en in het ergste geval leiden tot overbrengen van vertrouwelijke informatie. Ook zorgt ‘lawaai’ voor een toename van het stresshormoon cortisol.

Geluidsgolven zijn bewegingen van lucht moleculen die onze oren vertalen in geluid. Lawaai is echter een geluid of een combinatie van geluiden die meestal onaangenaam en storend is voor de luisteraar. Een belangrijke factor in de overlast die door geluid wordt veroorzaakt, is het niveau, of de luidheid. Als we het hebben over geluid, praten we in termen van hoge en lage frequentie golven, die twee belangrijke vormen van lawaai veroorzaken. Hoge frequentie geluiden zijn bijvoorbeeld geluiden met een hogere toon van het open kantoor, zoals rinkelende telefoons of gesprekken van andere mensen. Lage frequentie geluiden zijn achtergrond geluiden, vaak van luidruchtige airconditioning systemen, de koffiemachine of het verkeer buiten.

Omgevingsgeluiden verminderen                                                                                                        Er is ontdekt dat de grootste uitdaging die de productiviteit van werknemers beïnvloedt ongewenst omgevingsgeluid is. Omgevingsgeluid is dus vaak een storende factor voor gebruikers, maar het soort lawaai waaraan ze worden blootgesteld kan verschillen. Daarom worden verschillende oplossingen geboden op zakelijke headsets die effectief omgaan met lawaai in de vorm van;

  • Passieve ruisonderdrukking                                                                                                          Passieve ruisonderdrukking maakt gebruik van het mechanische ontwerp van de headset om het geluid af te schermen van het oor. Er zijn drie headset-ontwerpen die kunnen worden gebruikt om dit te bereiken: op het oor, in het oor en over het oor. Passieve ruisonderdrukking helpt over het algemeen elke vorm van ruis te verminderen, maar is het meest effectief bij het filteren van hoge frequenties, zoals mensen die in de buurt praten.
  • Actieve ruisonderdrukking                                                                                                             Actieve ruisonderdrukking maakt gebruik van geavanceerde microfoons om ongewenste ruis te samplen en vervolgens een identieke maar omgekeerde geluidsgolf te genereren die het geluid annuleert. Actieve ruisonderdrukking is het meest effectief bij het verwijderen van continue lage frequentie geluiden zoals kantoorruis, airconditionering en mensen die rondlopen.
  • Ruisonderdrukkende microfoon                                                                                                  Met een ruisonderdrukkende microfoon wordt het achtergrondgeluid rond de beller eruit gefilterd, zodat de ontvanger alleen de beller luid en duidelijk hoort.
  • Geluidsniveau meten                                                                                                                        Door het geluidsniveau te meten en de resultaten weer te geven wanneer het een bepaalde drempel overschrijdt, zijn omstanders in de buurt meer geneigd om hun stemmen te verlagen of te verhuizen naar een andere ruimte om het gesprek voort te zetten. Dit brengt de ruis tot een redelijk niveau dat medewerkers in staat stelt om focus te houden en productief te zijn.
  • Focus op muziek                                                                                                                                Als je wordt onderbroken door drukte van het open kantoor of geluid thuis, kun je profiteren van het luisteren naar Focus muziek. Deze muziek helpt luisteraars zich te concentreren door psycho-akoestische verschijnselen die de verwerking, snelheid en geheugenretentie verbeteren.

Voordelen van zakelijke headsets                                                                                                         We hebben het hier over zakelijke headsets, dus geen ‘oortjes’ of consumenten headsets. Professionele headsets zijn ontwikkelt voor zakelijk gebruik (vaak gebruikt in open ruimtes) en leveren de volgende voordelen:

  • een betere spraakkwaliteit wat zorgt voor een betere concentratie
  • een exacte spraakweergave
  • gerichte microfoons
  • dual connectivity (op meerdere apparaten tegelijk te gebruiken)
  • busylight indicator
  • directe controle voor gesprekken op de headset.

Nog belangrijker is dat ze niet alleen ‘Active Noice Cancelling’ bieden, maar ook ‘Noice Cancelling Microphones’. Het zegt het al; het filtert en blokeert omgevingsgeluiden die normaal door de microfoon worden opgepikt en vaak verstorend zijn voor de luisteraar.

Unified Communications voor serviceomgevingen                                                                       Zeker in een serviceomgeving is het bieden van een uitstekende klantervaring prioriteit, gebaseerd op snelle en efficiënte verstrekking van accurate informatie. Steeds meer organisaties nemen Unified Communications (UC), dat e-mail, telefonie, instant messaging, voicemail en webconferencing biedt binnen één systeem. UC-geoptimaliseerde headsets zijn ontworpen om gebruikers te helpen met de belangrijkste UC-functies, waaronder de verbeterde geluidskwaliteit aangeboden door wideband. Hun handsfree karakter helpt de medewerker ook de volledige voordelen van samenwerking te realiseren tijdens gesprekken, en maakt het gemakkelijker voor dragers om een spraakoproep in reactie op multichannel communicatie te managen.

UC-geoptimaliseerde headsets bieden optimale omstandigheden bij een hoge mate van klanterinteracties, namelijk:

  • 50% vermindering van de typische gespreksduur
  • Dagelijkse besparingen van twee uur door vermindering van gespreksafhandeling en wrap-up
  • Verbetering van het oplossend vermogen bij het eerste contact
  • Wideband geluid zodat de drager optimaal de klanten kan horen en wordt gehoord door de klanten
  • Easy multi-tasking tijdens gesprekken om de productiviteit te stimuleren
  • Realiseren van het potentieel van samenwerkingsmogelijkheden geboden door een UC-omgeving.

Onze Voice experts denkt graag mee in een passende oplossing voor jouw bedrijf. Vrijblijvend een advies ontvangen? Neem gerust contact op via 0161-888866 of e.donders@global-e.nl