Cybercrime, attacks, spam, het is aan de orde van de dag. Ook waarschuwingen genoeg om behoedzaam om te gaan met verdachte e-mails. En alhoewel ik hier over het algemeen goed op bedacht ben, trapte ik er een tijdje geleden toch in.

Ik ontving een e-mail uit naam van één van onze klanten, ook een paar collega’s werden hierin ge-cc’d. Ergens in mijn achterhoofd ging er wel een belletje rinkelen, want waarom ontving ik nu dit bericht? Maar op de een of andere manier werd ik toch getriggerd om op de link te klikken die in de e-mail stond.
Toch deed ik dit niet meteen. Een paar keer keek ik naar het bericht en deed vervolgens niets. In de middag nam ik toch het besluit om op de link te klikken en terwijl ik dit deed, had ik al spijt. Dom, dom, dom.
In eerste instantie gebeurde er niets, maar na een tijdje zag ik dat vanuit mijn naam er allerlei e-mails werden verzonden. Help!
Gelukkig konden mijn collega’s van Support adequaat ingrijpen, maar daarmee werd helaas niet voorkomen dat er toch een aantal mensen uit mijn naam foute e-mails kregen.
Het was wel een wijze les. Als ik het ‘belletje’ nu nog eens hoor rinkelen, dan wordt de verdachte e-mail meteen in Outlook als ‘Ongewenste mail’ en ‘Afzender blokkeren’ gekenmerkt en daarna gedeletet. Laten we hopen dat het gezegde “Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen” ook hier van toepassing is.
